TURYSTYCZNY SZLAK NAFTOWY

NieznanaUkraina.pl / Artykuły, Podróże, Polecane / TURYSTYCZNY SZLAK NAFTOWY


streszczenie STRESZCZENIE

Po rewolucyjnym wynalezieniu lampy naftowej w 1853 roku przez polskiego aptekarza i przedsiębiorcę ormiańskiego pochodzenia Ignacego Łukaszewicza, rozpoczęto doceniać korzyści, jakie daje ropa naftowa. Był to pewnego rodzaju impuls, który dał początek przemysłowi naftowemu na obszarze Galicji należącej wówczas do Imperium Austro-Węgier. Szlak naftowy, jest międzynarodowym szlakiem turystycznym prowadzącym przez podkarpackie obszary przemysłu naftowego i gazowego w Polsce i na Ukrainie, przez historyczny region - Galicję. Prowadzi między innymi przez takie miejscowości jak: Bóbrka, Jedlicze, Zarszyn, Strachocina, Sanok, Tyrawa Solna, Wielopole, Niżankowice, Chyrów, Stary Sambor, Sambor, Drohobycz, Borysław, Truskawiec oraz Schidnycię.

Jeżeli szukasz czegoś podobnego, sprawdź POWIĄZANE WPISY na końcu tego artykułu.

KATEGORIA ARTYKUŁU: Artykuły, Podróże, Polecane Marzec 1, 2011, 11:21

Szlak-Naftowy-MAPA-TRASY

Turystyczny szlak naftowy – międzynarodowy szlak turystyczny prowadzący przez podkarpackie obszary przemysłu naftowego i gazowego w Polsce i na Ukrainie (Galicja). Prowadzi między innymi przez takie miejscowości jak: Bóbrka, Jedlicze, Zarszyn, Strachocina, Sanok, Tyrawa Solna, Wielopole (w Polsce) oraz Niżankowice, Chyrów, Stary Sambor, Sambor, Drohobycz, Borysław, Truskawiec i Schidnycia (na Ukrainie).

Do unikatowych na skalę światową urządzeń inżynieryjnych położonych na szlaku zalicza się:

  • magazyny glikolu oraz metanolu służące eksploatacji gazu ziemnego w Zarszynie;
  • podziemny magazyn gazu oraz elementy zagospodarowania dawnej kopalni w Strachocinie;
  • ekspozycję muzealną obiektów dawnego przemysłu naftowego z okresu XIX i XX wieku w Sanoku;
  • zachowaną infrastrukturę kopalni oraz szyby naftowe w Tyrawie Solnej;
  • zabudowania przemysłowe, kotłownia oraz  poczekalnia dla pracowników zatrudnionych w przemyśle naftowym w Wielopolu;
  • nieczynne urządzenia służące eksploatacji gazu ziemnego oraz ropy naftowej w Schidnyci i Borysławiu.

Szlak-naftowy-1 Szlak-naftowy-2 niedzialajaca-maszyna

maszyna Schodnica-7

Szlak-naftowy-6

Szlak-naftowy-7

Przekraczanie granicy Polsko-Ukraińskiej

Pod czas podróży z Polski na Ukrainę, zwiedzając i podążając za „turystycznym szlakiem naftowym” (galicyjskim) – zalecamy Państwu przekraczanie Granicy Państwowej w miejscowości Krościenko, w województwie podkarpackim, powiecie bieszczadzkim, gminie Ustrzyki Dolne:

Drogowe przejście graniczne: Krościenko – Smolnica, otwarte w 2002 roku dla międzynarodowego ruchu samochodów osobowych, mikrobusów, samochodów ciężarowych i autokarów o masie całkowitej do 7,5 tony. Przejście graniczne czynne jest przez całą dobę.

Kolejowe przejście graniczne: Krościenko – Chyrów, otwarte w 1994 roku dla międzynarodowego ruchu osobowego. Kontrolę graniczną podróżnych oraz pociągów dokonuje się wewnątrz składów pociągów międzynarodowych. W ciągu doby odprawiane są 2 pary pociągów międzynarodowych relacji: Jasło – Chyrów – Jasło. Przejście graniczne czynne jest przez całą dobę.

Geologiczne uwarunkowania:

Na przedgórzu Zewnętrznych Karpat Zachodnich i Wschodnich, wskutek nasuwania się bloku karpackiego w kierunku północnym, powstało zapadlisko przedkarpackie. Jego powstanie jest związane z ostatnimi etapami tektogenezy Karpat. Zapadlisko Karpat jest wypełnione osadami malasowymi miocenu. W miąższych osadach mioceńskich, w naprzemian ległych warstwach materiałów osadowych, które przez wieki były osadzane na tym obszarze tworzyły się z przeobrażonych szczątków roślinnych i zwierzęcych pokłady ropy naftowej i gazu ziemnego. W późniejszym okresie warstwy te zostały przykryte różnymi materiałami pochodzenia polodowcowego.

Historyczne przesłanki powstania szlaku turystycznego:

Po rewolucyjnym wynalezieniu lampy naftowej w 1853 roku przez polskiego aptekarza i przedsiębiorcę ormiańskiego pochodzenia Ignacego Łukaszewicza (Jan Józef Ignacy Łukasiewicz, 1822 – 1882), rozpoczęto doceniać korzyści, jakie daje ropa naftowa. Był to pewnego rodzaju impuls, który dał początek przemysłowi naftowemu na obszarze Galicji należącej wówczas do Imperium Austro-Węgier.

Ignacy-Lukasiewicz-2 Ignacy-Lukasiewicz-1

Pierwsza kopalnia powstała na tym obszarze w 1854 roku z inicjatywy Ignacego Łukasiewicza w miejscowości Bóbrce koło Krosna. Dla zaktywizowania słabo rozwiniętych obszarów górskich, na zlecenie władców Imperium Austro-Węgier została zlecona budowa Galicyjskiej Kolei Transwersalnej.

Na Ukrainie:

Po stronie ukraińskiej na Podkarpaciu Wschodnim w drugiej połowie XIX wieku, rozpoczęto intensywną eksploatacje złóż ropy naftowej w okolicach Borysławia, Drohobycza, Schidnyci, Sambora oraz Dobromila. W owym czasie w Imperium Habsburgów dbano o rozwój przemysłu naftowego, stworzono infrastrukturę techniczną, doprowadzono kolej. Borysław przyciągał licznych inwestorów z Europy, ponieważ posiadał bardzo wydajne złoża. Na początku XX wieku z odwiertów o głębokości 900-1000 m wydobywano w ciągu doby 3 tys. ton ropy naftowej. Oprócz ropy na tym obszarze był wydobywany gaz ziemny oraz ozokeryt (wosk ziemny), który jest bardzo cennym surowcem w balneologii.

Zgodnie ze statystyką wydobycia surowców, podaną w październiku 1992 roku, licząc od 1886 roku, z Borysławskiego Nafto-Gazowego Rejonu wydobyto: 42,8 mln ton ropy naftowej, 261,1 tys. ton kondensatu oraz 18,325 mld m3 gazu. Od lat 90. XX wieku praktycznie zaprzestano poszukiwania nowych złóż ropy naftowej na Podkarpaciu Wschodnim. Na dzień dzisiejszy z Borysławskiego oraz Schidnyckiego Nafto-Gazowego Rejonu wydobyto odpowiednio 72,6% oraz 99,5% zapasów ropy naftowej.

W Polsce:

Po stronie polskiej, sytuacja była analogiczna, ponieważ nie było wówczas granicy rozdzielającej te dwa obszary, które stanowiły homogeniczny system. Prowadzono intensywną eksploatację, przy udziale kapitału zagranicznego. Powstały w tym czasie liczne pola naftowe oraz zakłady destylacji. Rafineria w Gorlicach, założona w 1884 roku, jest jedną z najstarszych rafinerii na świecie.

A zatem mili Państwo – BON VOYAGE !!!



TAGI ARTYKUŁU


Komentarze KOMENTARZE DO ARTYKUŁU


DYSKUSJA JUŻ TRWA

DOCENIAMY TWÓJ KOMENTARZ

Karin Lipson napisał/ła, Kwiecień 16, 2012 , 03:44

Dear Sir or Madam:
For a family history, I am looking for any records or documents relating to my great-grandfather David Becher, who was in the oil industry in Boryslav or Drohobych in the mid-19th Century. In family documents, he is listed as “Bergől Besizter,” the owner of some kind of oil deposits.
I am especially interested in any material that can confirm that David Becher traveled to the United States, possibly in the 1860s, to learn the new method of drilling for oil recently introduced in the state of Pennsylvania. Pennsylvania, in and around the town of Titusville, was the first center of the American oil industry. Any details, including news articles, passport or other travel documents, the name of the ship he traveled on to Pennsylvania, the port of embarkation or of entry in the U.S., the date of his return to Boryslav/Drohobych, would be most welcome. So would more specific information about his business activities in Boryslav or Drohobych.
According to my family’s oral history, David Becher returned from Pennsylvania to Boryslav or Drohobych to introduce the drilling technique in the region and was granted a special pass by representatives of the Kaiser (Boryslav was then part of the Austro-Hungarian Empire ) to travel freely throughout the Empire and be given such aid as he required in his oil business dealings.
The following may be of help in finding material about my great-grandfather: I have documents confirming that David Becher married Chane Rachel Zuckerberger in Boryslav. One of their children, Eisig Isidor Becher(-Zuckerberger), born in 1875, was my grandfather, and he in turn married Hinde Horowitz (or Hinde Dorrewetz) .
If you are able to add to my knowledge of David Becher, especially, and to his life in the oil industry, I would be very grateful.
Thank you in advance for any help you can offer!
Sincerely yours,
Karin Lipson
Klip626@aol.com

    Jurij Czerniec napisał/ła, Kwiecień 16, 2012 , 10:14

    Dear Karin Lipson!

    I will try to ask some of the people who may know that information. If he was well-known person probably there some information.

    Also if you have some exact information, pictures, history notes, etc please prepare them and i will contact you next week through mail, you can send me them.
    This will be useful because the exhibition is prepared, so I am gathering information about famous persons of Drohobych region.

    For now please write here!

    Probably you have some more information about the region.

    Sincerely yours,
    Yuriy

Karin Lipson napisał/ła, Sierpień 1, 2012 , 19:50

Hello, Yurly,

I just found your comment about my great-grand-father, which you wrote on April 16! so sorry for the overwight.

Here is some additional information:

My great-grandfather, David Becher, is listed in Boryslav city records as having lived at house number 376. There is also an „area number” (perhaps for the oil proerty) 132, 136, 139, 114/2, 115, 116. Additionally, the records say „surface under 195, 195, 46, 15, 40, 186 fathoms, Potok. Do you have any idea what all this means?

Finally, I found a ships record that confirms that my great-grandfather, David, at age 28 (born circa 1847), was aboard the SS. Pommerania, which landed in New York harbor on June 2, 1875. He is accompanied on the ship’s list by his wife, Chane, age 26, and by a daughter, Rebecda, age 6.

Could this help you find more information about David Becher and hsi role inthe oil industry?

Thank you for any help you can give.

best,

Karin

PROSIMY WPISAĆ SWÓJ KOMENTARZ

DZIELĄC SIĘ Z NAMI SWOIMI SPOSTRZEŻENIAMI

Napisz komentarz

Masz już konto? Zaloguj się lub Zarejestruj się
Możesz również zostawić komentarz BEZ REJESTRACJI wpisując swoje dane poniżej:

Treść komentarza

Autor*

Email*

Twój email zostanie ukryty!

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Informacja o stronie

O Stronie

NieznanaUkraina.pl

Miłośnicy wyjazdów na Ukrainę życzymy
miłego czytania o Ukrainie, zachęcamy do aktywnego komentowania! O stronie

Co nowego?

Widok 1 - 3 z 3 wpisów

KomentarzeKomentarze




WYSZUKAJ

NA STRONIE




INFORMACJE

Żeby zobaczyć zawartość, należy kliknąć na wybrany rozdział poniżej:
Możesz otrzymywać informację o nowych artykułach na mail:

Zapisz się na nasz newsletter poprzez mail w serwisie FeedBurner


POPULARNE

Artykuły, które przeczytano najwięcej razy
CO MOŻNA PRZEWOZIĆ PRZEZ ... : 104 981
POCIĄGIEM PRZEZ UKRAINĘ: ... : 54 725
SŁONINA UKRAIŃSKA: SAŁO Z... : 36 686
WYMIANA WALUT NA UKRAINIE : 29 859
UKRAIŃSKIE PAPIEROSY I TY... : 29 771
ZAKUP BILETÓW KOLEJOWYCH ... : 29 600
SYMBOLE NARODOWE UKRAINY : 27 331
PODRÓŻ PRZEZ MEDYKĘ : SZE... : 22 933
PRZED PODRÓŻĄ : 20 835
TELEFONIA KOMÓRKOWA NA UK... : 20 380
KRYM : AUTONOMICZNA REPUB... : 19 288
GRANICA POLSKO-UKRAIŃSKA : 19 110
2016: DNI WOLNE OD PRACY ... : 18 455
GALERIE ZDJĘĆ : 17 694
ANTONOV An-225 MRIJA : 17 167

Ranking artykułów





Przejdź do paska narzędzi